Att vlogga

Bloggen har varit ett medium för människor att uttrycka sina tankar och åsikter på internet i mer än ett årtionde nu. Den är fortsatt populär, och det finns både skribenter och läsare till bloggar i alla upptänkliga kategorier världen över. Det skulle dock vara förvånande om bloggformatet inte också utvecklades i takt med den tekniska utvecklingen och internets utveckling. Ett format som blir allt vanligare är därför den så kallade vloggen, eller videobloggen.selfie-1323391_960_720

Vloggen är precis som en blogg, med den stora skillnaden att mediet inte är text, utan video. I en vlogg filmar vloggaren sig själv, antingen hemma eller i rörelse någonstans, och talar om vad hen gör för stunden, tankar om aktuella händelser eller ett specifikt ämne som intresserar just vloggaren och dennes tittare. Vloggar är en populär kategori på Youtube, som också är den vanligaste sajten för uppladdning av denna typ av videor. Förutom att vloggare på det sättet kan tjäna pengar från Youtube, om de får tillräckligt många prenumeranter och tittare, kan de också tjäna pengar genom att samarbeta med olika företag, och på ett eller annat sätt förespråka deras produkter i sina videor. Det råder skilda åsikter om huruvida detta är moraliskt försvarbart eller inte, men den allmänna konsensusen är att det inte är ett problem, så länge sponsringen framkommer tydligt. Om du ser en produkt i en vlogg som du gärna skulle vilja prova, ska du dock innan du köper något gå in på Black-friday.se. Där kan du nämligen bland annat hitta Black Friday-erbjudanden, som gör att du kanske kan köpa produkten billigare.

Även om vloggar har uppnått verklig popularitet först de senaste åren, är det ett fenomen som har existerat sedan början av 2000-talet. En av de allra första vloggarna lades nämligen upp den 2 januari år 2000 av Adam Kontras. Videon lades upp tillsammans med åtföljande text, och riktade sig till hans vänner och familj, där han förklarade att han skulle flytta över landet (USA) till Los Angeles för att göra karriär inom show business. Idag är 17 av de 100 mest populära kanalerna på Youtube renodlade vlogg-kanaler, och många Youtube-skapare som vanligtvis gör helt annat innehåll lägger då och då upp en vlogg för att beskriva en händelse i deras liv.