Att kunna livnära sig helt och hållet på att enbart driva en blogg är numera ganska svårt. Till och med de allra största bloggarna jobbar med annat vid sidan av bloggen. Även om det är din största dröm att kunna ha bloggen som din främsta inkomstkälla kan vägen dit vara lång och du kan behöva jobba extra vid sidan av bloggen.
I det här inlägget kommer du därför att få några tips på hur du kan hitta ett jobb samtidigt som du kan driva din blogg framåt.
Bli rekryterad
En sak du kan göra om du inte aktivt har tid till att söka jobb är att skriva upp dig hos ett bemanningsföretag. Det finns många bra rekryteringsföretag du kan vända dig till om du är intresserad av att få ett jobb som passar dig, dina erfarenheter och kompetenser bra. När du skaffar ett konto hos ett rekryteringsföretag så fyller du i din profil. Sedan förmedlar rekryteringsföretaget din profil till de företag som passar dig.
Förutom att du kan bli rekryterad med hjälp av ett bemanningsföretag finns ju chansen att ett företag läser din blogg och ser din kompetens och potential. Därför är det viktigt att du skriver ut dina kontaktuppgifter tydligt i bloggens profil.
Söka jobb
Att skapa en profil på ett rekryteringsföretag är ett bra första steg att göra dig synlig inför arbetsmarknaden. Men om du verkligen vill ha ett jobb ska du se till att söka de jobb du är intresserad av. Det finns massor av olika jobbsajter och appar du kan använda i ditt jobbsökande där du kan se när nya jobb finns tillgängliga, spara de jobb du är intresserad av och söka dem när du har tid.
För att söka ett jobb behöver du ha bra ansökningshandlingar i form av ett CV som berättar om dina tidigare erfarenheter och utbildningar och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet och vem du är som söker. På nätet finns det bra mallar och guider för hur du kan gå tillväga för att skapa bra ansökningshandlingar som förhoppningsvis leder till att du går vidare i processen.
Intresseanmälan
Förutom att du kan söka de jobb som är lediga just nu kan du också lämna en intresseanmälan till de företag du är intresserad av att arbeta hos. På de flesta företagens hemsida finns det möjlighet att ladda upp en intresseanmälan. Om du är osäker på vad du bör få med i din intresseanmälan finns det många bra guider och mallar på internet. Skillnaden mellan en intresseanmälan och att söka ett vanligt jobb är att en intresseanmälan ska vara kort och du väljer därför ut delar av ditt CV i den och beskriver kort varför du söker och vem du är. Om det företag du är intresserad av inte har en hemsida kan du prova att maila din intresseanmälan.